Costa Rica

Na mijn trip door het "oerwoud" van Thailand heb ik altijd weer eens terug gewild naar een dergelijke natuurrijke omgeving. Costa rica leek me ideaal daarvoor. Sawadee belooft mij: Laat je overweldigen door de prachtige afwisselende natuur tijdens deze rondreis. Wildstromende rivieren, paradijselijke stranden, vuurspuwende vulkanen en regenwouden waar je apen, neusbeertjes, luiaards, krokodillen en tropische vogels kunt zien. Een bezoek aan het meest ongerepte stuk regenwoud, Corcovado, maakt deze Costa Rica rondreis compleet.

Ok, de vulkanen spuwen momenteel niet, en dieren weten zich vaak goed te verschuilen, maar toch lijkt het me de moeite waard.

Op alle foto's kunt U clicken voor een vergroting.
Gebruik de 'pagina terug' knop van uw browser om terug te keren naar het reisverslag

De route

Ik heb deze reis gemaakt met Sawadee, en dan specifiek deze reis

Je kunt in principe het hele jaar door naar Costa Rica, maar je krijgt dan wel te maken met het regenseizoen. Ik vertrek eind maart 2012.

Omdat we via de Verenigde Staten reizen (Houston)), zijn we verplicht voor vertrek een ESTA (elektronisch visum) aan te vragen. Dit kan gewoon via Internet, maar voor het betalen van de leges heb je wel een credit card nodig!

Op costa rica reizen we met een kleine bus. Er is volop gelegenheid om te wandelen, en vrijwel alle excursies zijn optioneel. Overnachten doen we veelal in lodges, en een enkele keer in luxe tenten of een hotel. De reis begint en eindigt in San José

San José

Het is een lange vlucht naar Costa Rica. Mijn vliegtuig vertrekt om 08:40 naar Houston voor een tussenstop, en van daar vliegen we verder naar San José, de hoofdstad van Costa Rica. 's Avonds ga ik om 22:30 naar bed, dat is 06:30 Nederlandse tijd. Ik ben dus al meer dan 24 uur op. We waren al gewaarschuwd dat we de volgende dag wel vroeg wakker zullen zijn, omdat we nog gewend zijn aan de Nederlandse tijd. Rond 03:30 plaatselijke tijd word ik gewekt door een vogel, die in een boom onder mijn open raam zit.

San José zelf is niet echt een mooie stad. Veel van de koloniale gebouwen zijn in het verleden door aardbevingen verwoest. De stoep is net één grote gatenkaas, met missende putdeksels, gaten en opstaande randen. Je moet constant goed kijken waar je loopt. Wel leuk zijn de bomen met tientallen papagaaien die druk zitten te kwetteren. Hier en daar in de stad groeien palmen, en op een aantal plekken zijn kleine parkjes, die ook dienst doen als ontmoetingsplaats.

We gaan allereerst geld pinnen. Bij een supermarkt staan twee automaten. Ik pin 150.000 colones (ongeveer 225 euro). De automaat naast mij blijkt maar 50.000 colones te willen geven op onze passen, dus de rest van de groep pint ook bij de 1e automaat tot hij leeg is. Omdat nog niet iedereen geld heeft kunnen halen, brengen we nog even een bezoekje aan een tweetal banken.

Een van de weinige mooie gebouwen

De overdekte markt bestaat uit kleine straatjes waar van alles verkocht wordt; etenswaren, kruiden, vogels, en veel meer. We gaan op de markt ook eten. Marion, onze gids treedt op als vertaler, want alles is in het Spaans, en men verstaat geen Engels. Halverwege de middag betrekt de lucht een beetje, maar op een paar druppels na blijft het droog. Wel koelt het iets af, maar dat vinden we niet zo erg, want we zijn nog niet helemaal geacclimatiseerd.

Op diverse plekken worden Costa Ricaanse koffie en sigaren verkocht, en op straat zitten veel verkopers van een soort loterij biljetten. Er zijn een aantal musea die de moeite waard zijn, zoals het goudmuseum of het jademuseum. Let wel op de openingstijden Veel sluiten al halverwege de middag hun deuren.

De markt van San José

Op de tweede dag verlaten we San José. Het bergachtige landschap is erg mooi, met veel groen en diverse soorten palmen. Langs de weg staan bananenplantages van Chiquita en Del Monte. Ik heb nu echt het gevoel dat ik op vakantie ben.

We bezoeken het nationaal park Cachuita aan de Caribische kust. Hier zien we voor mij diverse onbekende planten, en tweetal soorten apen (brulapen en kapucijners), gieren, blauwe krabben en nog veel meer. Heel mooi allemaal. Ik volg een pad door het bos. De Caribische zee is op een steenworp afstand, en aan de rechterkant komt op een gegeven moment een mangrove tevoorschijn, waar een ibis aan het vissen is. De zee geeft prachtige golven en er waait een heerlijk koel windje. Twee van mijn medereizigers hebben een gele slang gezien, maar die heb ik helaas gemist. Er zijn volop slangen in Costa Rica, maar meestal maken ze dat ze wegkomen bij onraad.

De Caribische kust
Red Ginger
Heliconiaceae
Heliconia: Lobster Claw

Bovenstaande foto's zijn bij de lodge genomen.
De onderstaande foto's zijn gemaakt in het Nationale park Cachuita

Pepers
Gieren
Capucijner aap in een boom
Grote zwam

We overnachten twee nachten in Puerto Viejo, in een prachtige lodge midden in het woud. Het klimaat is hier anders, het is warmer en de lucht is vochtiger. '

's Avonds kunnen we luisteren naar het geluid van krekels en de laatste vogels. 's Ochtends worden we gewekt door het gebrul van de brulapen.

De lodges waar wij overnachten zijn meestal sfeervolle accommodaties die deelnemen aan het toerismeprogramma van Rainforest Alliance. Soms zijn ze vrijstaand, maar soms ook geschakeld. Ze liggen vrijwel allemaal buiten de bewoonde wereld, soms zelfs midden in het oerwoud. Omdat de logdes zijn geplaatst op een ruim terrein, met beplanting die aansluit op de omgeving, zullen vogels, maar ook andere dieren gewoon op het terrein van de lodge komen. Als ik schrijf dat we bij de lodge naar vogels gaan kijken, moet je dus niet denken dat we vlak bij een huisje blijven. Het terrein kan zo groot zijn als een voetbalveld, bergachtig, en vol met bomen, palmen en struiken. Ik heb vogels een nestje zien bouwen op het terrein van een lodge.

Vissende Ibis

Puerto Viejo

We hebben nog een hele dag in Puerto Viejo waarin we zelf kunnen zien wat we willen: Fietsen, een 3-4 uur durende wandeling door de natuur, of naar het strand. We willen eigenlijk met een groepje naar de botanische tuin, maar die is gesloten op maandag. De receptioniste stelt een alternatief voor: het jaguar rescue center. Hier worden dieren opgevangen die in de natuur gewond zijn aangetroffen onder bijzondere omstandigheden, of die afkomstig zijn van mensen. Twee maal daags worden hier rondleidingen gehouden. Het is zonder meer een aanrader.

We zien een aantal slangensoorten, brulaapjes, twee (gewonde) haviken, de beroemde groene kikker met uitpuilende rode ogen, luiaards en meer. Een onverwachte traktatie is een loslopend jong hertje. Als ik door mijn knieŽn ga, komt het op me af en krijg ik een aantal likken. Hij is volkomen tam en kan geaaid worden. Hij zal dus ook nooit meer kunnen worden vrijgelaten.

Roodoogboomkikker
Strand bij Puerto Viejo
Jong hertje

Vrijlating is wel iets waar men naar streeft bij het rescue center, maar dat betekent in sommige gevallen dat men de dieren opnieuw moet leren jagen.

Het klinkt misschien vreemd om te midden van zoveel natuur naar een botanische tuin of een rescue center te willen gaan, maar onze wandeling van gisteren heeft ons duidelijk gemaakt hoe goed dieren zich weten te verstoppen. Er is zoveel te zien in de natuurlijke omgeving, dat je veel mist. Je kunt niet tegelijkertijd naar beneden kijken, in de bomen zoeken en ook nog iets verderop aan beide zijkanten. Bij de zulke instellingen heb je een veel grotere kans, omdat alles mooi is ingedeeld.

Gele slang
Baby luiaard
Ocelot

's Middags gaan we wandelen in het dorp. Kijken bij souvenirshops en even langs de supermarkt. De wandeling valt ons zwaar. Het is 32 graden en vrij benauwd. We zijn blij als we bij de lodge zijn, en even kunnen afkoelen aan de rand van het zwembad. 's Avonds zie ik vuurvliegjes vliegen als ik nog even in het donker buiten zit.